HILTI KENT EEN STERKERE STIJGING VAN DE VERKOOP EN HOGERE RENTABILITEIT

Schaan (FL), 16 maart 2018 – De Hilti Group heeft zijn groeidoelstellingen van 2017 overtroffen. De verkoop steeg met 10,8% tot een totaal dat de grens van 5 miljard Zwitserse frank voor het eerst overschreed, terwijl het bedrijfsresultaat (+ 15%) en de netto-inkomsten (+ 10%) ook aanzienlijk hoger waren dan vorig jaar.

“2017 was een uitstekend jaar voor ons. We hebben niet enkel voordeel kunnen halen uit de sterke marktgroei, maar ook uit de grote investeringen van de afgelopen jaren in zowel innovatie als het wereldwijde verkoopteam. Een volgende stap in de richting van de gerichte groeiversnelling volgens onze Champion 2020-strategie is dus met succes afgerond", zei CEO Christoph Loos, bij de bespreking van het voorbije fiscale jaar.

Hilti kon de verkoop in alle activiteitenregio's verhogen. Europa boekte een stijging van 9,7% in lokale valuta. Met 8,5% is Noord-Amerika opnieuw aanzienlijk gegroeid. De ontwikkeling in Latijns-Amerika (+ 9,7%) was ook aangenaam, hoewel de economische situatie zich over het algemeen slechts geleidelijk stabiliseert. In de regio Azië/Pacific was de bedrijfsontwikkeling lager dan verwacht, met

5,3%. De regio Oost-Europa / Midden-Oosten / Afrika (+ 17,4%), geleid door een sterke opwaartse trend in Rusland, was daarentegen uiterst dynamisch. De overname van de Noorse Oglaend System Group droeg ongeveer 38 miljoen Zwitserse frank (+0,8%) bij aan de groei van Hilti in de laatste vier maanden van 2017. De totale verkoop klokte af op 5,1 miljard Zwitserse frank, wat 10,8% hoger was

dan het jaar ervoor. De verkoopstijging in lokale valuta bedroeg 9,6%.

De investeringskoers van de afgelopen jaren werd ook in 2017 voortgezet. Naast de verbetering van het wereldwijde verkoopteam, omvatten de aandachtspunten de ontwikkeling van nieuwe producten, software en digitale oplossingen. Het aantal werknemers steeg met 9% tot 26.881. Met 311 miljoen Zwitserse frank (+ 11%) lagen de O&O-uitgaven aanzienlijk hoger dan het jaar ervoor.

Het bedrijfsresultaat steeg tot 692 miljoen Zwitserse frank (+ 15%) en de netto-inkomsten bedroegen 530 miljoen Zwitserse frank (+ 10%). De brutomarge (13,5%) en het rendement op geïnvesteerd vermogen (21,3%) leverden ook nieuwe recordcijfers op. De vrije cashflow (vóór overname en verkoop van dochterondernemingen) bleef op een hoog niveau met 325 miljoen Zwitserse frank.

"Onze winstgevendheid is erg goed en we kunnen blijven investeren in onze toekomst. Een belangrijk probleem is nog steeds de digitale transformatie van bouwprocessen - we willen in de toekomst een actieve rol spelen in de vormgeving hiervan. Tegenwoordig helpen we onze klanten al met een groot aantal digitale oplossingen om hogere productiviteitsniveaus te behalen", legt Christoph Loos, maar hij kijkt vooral naar de toekomst.

Voor 2018 voorziet de Hilti Groep een duurzame positieve situatie, met een groei van de bouwmarkt op het huidige niveau. Zolang er geen geopolitieke verstoringen zijn, worden vergelijkbare groeipercentages verwacht als die in 2017. Bovendien zal Hilti haar strategische doelstellingen blijven volgen en op basis van de goede financiële situatie de investeringen in innovatie en verkoop verder verhogen.

PERS DOCUMENTEN

Contact Pers