Hilti zet winstgevende groei voort

De omzet van de groep steeg met 10,7 procent naar CHF 5,6 miljard

hilti c2020

De Hilti Group heeft haar investeringen in 2018 verder opgevoerd en kan in een positieve marktomgeving opnieuw een groei met dubbele cijfers voorleggen. De omzet van de groep steeg met 10,7 procent naar CHF 5,6 miljard. In lokale valuta is de verkoop gestegen met 9,8 procent. Het bedrijfsresultaat steeg met 7 procent naar CHF 728 miljoen.

CEO Christoph Loos somt 2018 als volgt op: ‘Het was een dynamisch en belangrijk jaar voor ons. We hebben onze sterke financiële positie en de aanhoudende positieve marktomgeving gebruikt voor belangrijke investeringen in de toekomst. We hebben nog nooit zoveel geïnvesteerd en we waren consistent bij de implementatie van onze Champion 2020-strategie.’

Hilti slaagde erin in alle regio’s van de wereld opnieuw te groeien. Noord-Amerika en Europa groeiden met dubbele cijfers (respectievelijk 10,4% en 10,6% in lokale valuta). Latijns-Amerika steeg aanzienlijk met 8,6 procent, hoewel de belangrijkste markten daar werden beïnvloed door politieke onzekerheden. Ook de regio Oost-Europa/Midden-Oosten/Afrika kende een sterke groei van 9,3%. Vooral in Rusland, Turkije en Saoedi-Arabië hadden politieke spanningen een negatieve invloed op het bedrijfsleven. Azië ervaarde een groei van 7 procent, wat minder sterk was dan verwacht. Valuta-effecten, met name de licht positieve euro, droegen 0,9 procentpunt bij aan de omzet in Zwitserse frank.

Aanzienlijke investeringen in innovatie, marktbereik en infrastructuur hebben de basis voor winstgevende groei op lange termijn versterkt. De uitgaven aan R&D stegen met 14 procent naar CHF 355 miljoen. Ons verkoopteam werd uitgebreid met 1.000 collega’s en eind 2018 telde dat team in totaal 29.004 medewerkers (+8%).

Ondanks hoge investeringen steeg het bedrijfsresultaat met 7 procent naar CHF 728 miljoen. De netto-inkomsten stegen met 5 procent naar CHF 546 miljoen. Zowel de winstmarge (12,9%) als het rendement op het geïnvesteerd vermogen (20,6%) bleven op een hoog niveau. De vrije cashflow bedroeg CHF 245 miljoen. Met een eigen vermogen van 55 procent en een liquiditeit van meer dan CHF 1 miljard blijft de balans van de Hilti Group sterk.

‘We zijn tevreden met onze jaarresultaten die binnen onze verwachtingen blijven. We hebben vertrouwen in de huidige focus van het bedrijf en hebben daarom besloten om onze Champion 2020-strategie met twee tot drie jaar verder te zetten. Binnen dit tijdsbestek zullen we verder investeren in de digitalisatie en modernisering van ons bedrijf’, zo licht CEO Christoph Loos de toekomstplannen toe.

Door de verminderde dynamiek van de wereldeconomie en de aanhoudende handelsspanningen ziet de Hilti Group voor het lopende boekjaar een meer uitdagende omgeving en een lagere marktgroei. Hierdoor verwachten we een stijging van de verkoop en het bedrijfsresultaat tussen de 5 en 10%.

Groei in de verkoop van 2018 ten opzichte van vorig jaar

Brutomarge (%)

12,9

13,3

Rendement op geïnvesteerd vermogen (%)

20,6

21,1

Uitgaven voor onderzoek & ontwikkeling

Aantal werknemers
(vanaf 31 december)

* de cijfers voor 2017 werden aangepast wegens de toepassing van IFRS 15 opbrengsten uit contracten met klanten en IFRS 9 financiële instrumenten.

** Vóór overname en verkoop van dochterondernemingen.