“Het is fascinerend om te zien hoe we onze cultuur blijven ontwikkelen"

Hilti staat op de 22e plaats van de top 25 multinationals wereldwijd. Peter Metzler, een coach voor bedrijfscultuur, is nog steeds een enthousiaste medewerker na bijna 32 jaar dienst bij Hilti. "Het is fascinerend om te zien hoe we onze cultuur blijven ontwikkelen en wereldwijd implementeren.".

U werkt nu al bijna 32 jaar lang bij Hilti. Wat zorgt ervoor dat uw enthousiasme voor het bedrijf intact blijft?
Ik ben trots om hier te werken en dankbaar voor alles wat ik tijdens de afgelopen periode geleerd heb. Al 13 jaar lang ben ik coach bedrijfscultuur bij Hilti. Ik vind het fascinerend hoe de onderneming haar bedrijfscultuur ontwikkelt en implementeert. Dit gebeurt in voortdurende dialoog op bedrijfsniveaus waar bedrijfswaarden doorgegeven worden naar het regionale niveau, waar ze dagelijks toegepast worden. Dit is een bijkomend voorbeeld van hoe wij onze werknemers helpen: bij het ontwikkelen van hun volledige potentieel en dus bij het leveren van een rechtstreekse bijdrage aan het succes van ons bedrijf.

Het internationale aspect is op verschillende vlakken belangrijk voor Hilti. Hoe ervaart u dat, na in verschillende landen en functies te hebben gewerkt?
De grote diversiteit van nationaliteiten is tegelijk verrijkend en uitdagend, zowel voor mij persoonlijk als voor het bedrijf. We beseffen dat een verscheidenheid aan gedachten en methodes de basis voor vernieuwende oplossingen legt. Maar we ondervinden dagelijks dat we op dat vlak nog meer moeten investeren en verbeteren. Er is een grote wil om dit te doen en ik zie ook in de teams duidelijk enthousiasme om de reis die we begonnen, voort te zetten.

Wat is uw kijk op het doel om de interactie en samenwerking tussen de verschillende generaties nog te verbeteren?
Dat is een ander gebied waar we aan het begin van een lange weg staan. We starten op een punt waar verschillende generaties een verschillende nadruk leggen op bepaalde onderwerpen, zoals het evenwicht tussen werk en vrije tijd, carrièreplanning, veranderingen aan de professionele omgeving of de eigen vaardigheid en flexibiliteit. Toch heb ik er alle vertrouwen in dat we ook op dit vlak voor iedereen degelijke oplossingen zullen vinden, omdat ik zie dat we elkaar met meer respect dan vroeger behandelen. De nieuwsgierigheid naar het van elkaar leren is gegroeid en de schrik voor het onbekende is verkleind. Ik vind dat geweldig.

Wat kenmerkt Hilti als werkgever?

Hilti heeft me unieke mogelijkheden gegeven om in verschillende functies in verschillende landen te werken. Ik heb deze ervaringen kunnen delen met mijn gezin. Als ik op de leeftijd van bijna 60 jaar terugkijk op mijn persoonlijke situatie, dan blijf ik het buitengewoon vinden hoe ik uitgedaagd en ondersteund word terwijl ik mijn bijdrage kan leveren.

Peter Metzler, afgelopen 13 jaar coach bedrijfscultuur en werkte daarvoor in verschillende functies en landen voor Hilti.