Siège social Hilti

HILTI GROEP GENEREERDE EEN OMZET VAN 6,3 MILJARD CHF

Ad hoc aankondiging uit hoofde van Art. 53 LR

Schaan (FL), 17 maart 2023 – Met een omzetgroei van 10,0% in lokale munteenheden en 6,2% in Zwitserse frank haalde Hilti een omzet van meer dan 6,3 miljard CHF. Het operationele resultaat bedroeg 731 miljoen CHF en daalde met 13,7% in vergelijking met het record van 2021. Deze daling is te wijten aan de ongeziene prijsstijging voor grondstoffen, onderdelen en transport, de devaluatie van de euro en andere munten tegenover de Zwitserse frank, de impact van de oorlog in Oekraïne en de toename van de investeringen in innovatie en de strategische langetermijnprojecten van de Hilti Groep.

“2022 was uitdagend en dat liet zijn sporen na op onze winstgevendheid. Toch slaagden we erin onze verkooptargets te halen in de lokale munteenheden. Tegelijkertijd bleven we massaal investeren in de toekomst van ons bedrijf”, aldus CEO Jahangir Doongaji.

Jahangir Doongaji
CEO Hilti Groep

In de lokale munteenheden werd de grootste omzetgroei opgetekend door de regio Amerika, met 16,5%. Europa haalde een groei van 9,6%. In Azië-Pacific steeg de omzet met 8,2%, maar werd de groei aanzienlijk afgeremd door de impact van de coronabeperkingen in China. Zoals verwacht resulteerde de oorlog in Oekraïne en de daaruit voortvloeiende sancties tegen Rusland in een omzetdaling voor Oost-Europa/Midden-Oosten/Afrika (-2,3%). De zwakke euro en de devaluatie van een aantal munten resulteerden in een negatieve impact op de omzet in Zwitserse frank, met een daling van in totaal 3,8% tot gevolg.

Hilti investeerde opnieuw massaal in innovatie en strategische langetermijnprojecten. In 2022 werd het nieuwe accuplatform Nuron gelanceerd met meer dan 70 machines, goed voor de grootste productlancering uit de geschiedenis van het bedrijf. Het software-aanbod breidde uit met het Fieldware beheerplatform voor bouwplaatsen dat geïntroduceerd werd op de Europese markt. De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling bedroegen 437 miljoen CHF (+17,2%), goed voor 6,9% van de omzet. Aan het eind van het jaar telde de Groep 32.487 werknemers, 1372 (+4.4%) personen meer dan het voorgaande jaar.

Het operationele resultaat daalde met 13,7% naar 731 miljoen CHF terwijl de netto-inkomsten met 16,3% daalden tot 565 miljoen CHF. Dit leidde tot een rendement op de omzet (ROS) van 11,5% (-2,7%). Bijgevolg bedroeg het rendement op geïnvesteerd vermogen (ROCE) 13,2% (-3,9%).

Voor de bouwsector wordt in 2023 een kleinere groei voorspelt door de verdere renteverhogingen, de aanhoudende geopolitieke spanningen en de verdere waardestijging van de Zwitserse frank. Toch verwacht de Hilti Groep een hoge eencijferige omzetgroei in lokale munteenheden en een ROS in Zwitserse frank dat het niveau van 2022 benadert. Van bijzonder belang is de nieuwe Groepsstrategie in aanloop naar 2030 die in 2023 wereldwijd uitgerold zal worden. Het bedrijf streeft ernaar om het voortouw te nemen in de transformatie van de bouwsector en wil blijven investeren in innovatieve hardware- en softwareoplossingen om zo zijn marktaandeel te vergroten. Als gevolg van deze nieuwe Groepsstrategie heeft Hilti zijn financiële buffers bijgesteld en zal het zijn ROS tussen 10 en 14% en zijn ROCE tussen 12 en 18% houden.

Het Bedrijfsverslag van 2022 (inclusief het Financiële Verslag en het Duurzaamheidsverslag) is online beschikbaar. Volg deze link: https://reports.hilti.group

Omzetgroei 2022 in vergelijking met het voorgaande jaar

Verschil in CHF (%)

Verschil in plaatselijke munteenheden (%)

Europa 3.201 3.128 2,3 9,6
Amerika 1.841 1.526 20,6 16,5

Azië/Pacific

763 732 4,2 8,2

Oost-Europa/Midden-Oosten/Afrika

542 592 -8,4 -2,3

Hilti Groep

6.347 5978 6,2 10

Kerngetallen

2022 2021 Verschil (%)

Netto-omzet

6.347 5.978 6,2

Operationele winst

731 847 -13,7

Netto-inkomsten

565 675 -16,3

Vrije kasstroom

-147 377 -139,0

Rendement op de omzet (%)

11,5 14,2 -2,7 %

Rendement op geïnvesteerd vermogen (%)

13,2 17,1 -3,9 %

Uitgaven voor onderzoek & ontwikkeling

437 373 17,2

Aantal werknemers
(op 31 december)

32.487 31.115 4,4

De Hilti Groep levert wereldwijd technologisch toonaangevende producten, systemen, software en diensten aan de bouw- en energiesector. Het bedrijf stelt om en bij 32.000 mensen te werk in meer dan 120 landen en hecht veel belang aan een rechtstreekse relatie met de klant, aan kwaliteit en innovatie. Hilti genereerde in 2022 een omzet van meer dan 6,3 miljard CHF. Het hoofdkantoor van de Hilti Groep is sinds zijn oprichting in 1941 gevestigd in Schaan, Liechtenstein. Het bedrijf is de particuliere eigendom van de Martin Hilti Family Trust die zorgt voor continuïteit op de lange termijn. De strategische pijlers van de Groep berusten op een cultuur van zorgzaamheid en prestatiegerichtheid met als doel onze klanten enthousiast te maken en te bouwen aan een betere toekomst.