Image alt text (optional)

HILTI BEREIKT CO2-NEUTRALITEIT IN EIGEN ACTIVITEITEN

Schaan (FL), 18 januari 2024 – Eind 2023 heeft de Hilti Groep volgens plan CO2 -neutraliteit bereikt in haar eigen activiteiten. Deze prestatie vormt de eerste mijlpaal op weg naar een netto nuluitstoot in 2050.

Als essentieel onderdeel van haar duurzaamheidsstrategie heeft de Hilti Groep een vierstappenaanpak geïmplementeerd om de uitstoot van CO2 te elimineren. Deze aanpak volgt de principes "verminderen, vervangen, produceren en compenseren" en maakt deel uit van een pakket uitgebreide maatregelen om te voldoen aan de criteria van het Science Based Targets-initiatief.

"Het bereiken van CO2-neutraliteit binnen onze eigen activiteiten is de eerste tastbare mijlpaal op onze reis naar een netto nuluitstoot. Ondanks deze belangrijke prestatie erkennen we ook het belang van een emissie-aanpak in de hele waardeketen. Onze inzet voor het Science Based Targets-initiatief zal de duurzaamheidsambities van onze klanten ondersteunen en bijdragen aan het tegengaan van de klimaatverandering," aldus CEO Jahangir Doongaji.

In lijn met Hilti's duurzaamheidsprioriteit om het energieverbruik en daarmee de CO2-uitstoot te verminderen, is het bedrijf erin geslaagd om sinds 2019 60% van zijn eigen uitstoot te verminderen, vergeleken met een "niets doen"-scenario. Naast verschillende energie-efficiëntiemaatregelen was een van de belangrijkste hefbomen om dit aantal te bereiken de vervanging van fossiele energiebronnen door duurzamere alternatieven. Tegen het einde van 2023 had het bedrijf al voor ongeveer de helft van zijn wereldwijde wagenpark de benzine- en dieselmotoren vervangen door elektrische aandrijvingen en volledig hybride voertuigen.

Sinds 2020 vertrouwt Hilti wereldwijd op 100% groene stroom, die ofwel wordt verkregen door de aankoop van hoogwaardige groene stroomcertificaten die voldoen aan de hoogste normen die zijn gedefinieerd door 'EKOenergy' en 'Green-e', ofwel wordt opgewekt door eigen fotovoltaïsche systemen. Daarnaast investeert Hilti zwaar in de verdere uitbreiding van zijn eigen fotovoltaïsche installaties. In 2023 breidde het bedrijf zijn wereldwijde fotovoltaïsche opwekking aanzienlijk uit tot meer dan 9.000 megawattuur.

De resterende 40% van de CO2-uitstoot wereldwijd wordt gecompenseerd met projecten die Hilti exclusief samen met de Hilti Foundation en ClimatePartner heeft ontwikkeld. Alle projecten worden door derden geverifieerd volgens de "Gold Standard" of de "Verra Verified Carbon Standard" voor compensatieprojecten.

Hilti rapporteert haar milieuprestaties op basis van de Global Reporting Initiative (GRI) standaarden in haar jaarlijkse duurzaamheidsverslag.

De Hilti Groep voorziet de wereldwijde bouw- en energie-industrie van technologisch toonaangevende producten, systemen, software en diensten. Met ongeveer 33.000 teamleden in meer dan 120 landen staat het bedrijf voor directe klantrelaties, kwaliteit en innovatie. In 2022 behaalde Hilti een jaaromzet van meer dan CHF 6,3 miljard. Het hoofdkantoor van de Hilti Group is sinds de oprichting in 1941 gevestigd in Schaan, Liechtenstein. Het bedrijf is privé-eigendom van de Martin Hilti Family Trust, die de continuïteit op lange termijn garandeert. Hilti Groep streeft ernaar om de bouw beter te maken en steunt daarbij op een gepassioneerd en inclusief wereldwijd team en een zorgzame en prestatiegerichte cultuur.