nuron

Nuron – het volledig nieuwe snoerloze platform met ingebouwde connectiviteit

Schaan (FL), 12 januari 2022 – Met Nuron lanceert Hilti een nieuw snoerloos platform dat het werk op een bouwplaats drastisch vereenvoudigt, het machineparkbeheer verbetert, de prestaties een sterke boost geeft en ten goede komt aan de gezondheid van de arbeiders. Nuron is gebaseerd op één enkel accusysteem dat alle relevante toepassingen van licht tot zeer zwaar dekt.

Op werven worden klanten vaak geconfronteerd met het probleem dat ze verschillende energiebronnen nodig hebben voor hun machines. Er zijn snoerloze platformen met verschillende spanningen voor uiteenlopende toepassingen, machines met snoer en gasaangedreven gereedschap. Hierdoor moet men vaak zoeken naar zijn machines en de juiste accu’s en laders, snoeren, verlengkabels en brandstoffen meebrengen. Hilti maakt hier met Nuron resoluut komaf mee.

"Arbeiders willen op een volledig snoerloze werf werken met een eenvoudige oplossing die hen meer flexibiliteit biedt en een grotere productiviteit oplevert zonder hun gezondheid en veiligheid op het spel te zetten. Met Nuron komen we tegemoet aan deze fundamentele behoeften. We maken komaf met de bestaande complexiteit en bundelen onze sterkten in gegevensgestuurde services die het werk op de werf vereenvoudigen en de stilstand verminderen. Ik ben er vast van overtuigd dat we met Nuron een echt waardevoorstel bieden," zegt Jahangir Doongaji, Lid van de Raad van Bestuur.

Alles op één platform met betere prestaties

Alle accu’s en laders zijn onderling verwisselbaar met alle Nuron-machines, wat uitermate belangrijk is voor de optimalisering van het machinepark en het drukken van de kosten. Het snoerloze platform op 22 Volt levert ongeëvenaarde prestaties. Hierdoor zijn ook de zwaarste toepassingen mogelijk, terwijl die voordien voorbehouden waren aan gasaangedreven machines of machines op snoer of accusystemen met een hogere spanning. De basis hiervoor is de volledig nieuw ontworpen accu-interface die een grotere vermogensoverdracht toelaat dan machines op netstroom en dus betere prestaties levert.

Deze herwerkte Nuron-accu's zijn duurzamer en omvatten een nieuwe en robuustere behuizing die met glasvezel versterkt is en externe schokabsorberende stootranden heeft die extra bescherming bieden in de moeilijkste omstandigheden. Bovendien is de elektronica volledig afgesloten als bescherming tegen vocht, stof en andere verontreinigingen op de werf.

Met de cloud verbonden om de productiviteit te boosten

Nuron zorgt tevens voor slimme platformen doordat alle machines gegevens genereren die in de accu opgeslagen en bij elke laadbeurt veilig naar de cloud verzonden worden zonder enige interventie van de bediener. De zo vergaarde data omvat informatie zoals het machinegebruik, de oplaadlocatie en de gezondheidstoestand van de accu zodat de gebruikers werken met optimaal presterende accu’s. Deze informatie kan gebruikt worden om onmiddellijk te verwittigen als dringend actie vereist is of kan later op vraag geraadpleegd worden. Bovendien zijn de gegevens beschikbaar op mobiele toestellen en desktopplatformen via de ON!Track-software van Hilti. Samen met de Hilti Services zoals Fleet Management kunt u de machinegegevens gebruiken om de stilstand te verminderen en het machinepark te optimaliseren zodat uw productiviteit een boost krijgt.

Nieuwe functies om de gezondheid en veiligheid op de werf te verbeteren

“Met Nuron gaan we nog een stap verder in onze grote focus op de gezondheid en veiligheid van de arbeider. Klanten kunnen voortaan genieten van nieuwe veiligheidsfuncties en een veel groter gamma snoerloze machines die uitgerust zijn met onze beproefde en toonaangevende veiligheidstechnologieën”, verklaart Tassilo Deinzer, Lid van de Raad van Bestuur. Het stofverwijderingssysteem (DRS) en de actieve koppelcontrole (ATC) zijn nu beschikbaar op alle relevante machines. Actieve vibratiereductie (AVR), een andere belangrijke functie voor de gezondheid en het comfort, werd uitgebreid naar veel meer machines binnen de Nuron-portfolio. Bovendien werden de ergonomie, het gewicht en de robuustheid geoptimaliseerd bij de herwerking van de 70 machines die vanaf de lancering beschikbaar zijn. Dit materiaal werd ook compatibel gemaakt met een goedgekeurd bevestigingssysteem om te voorkomen dat machines vallen bij het werken op hoogte.

Hilti heeft ook samengewerkt met bouwprofessionals om twee nieuwe technologieën te ontwikkelen die de veiligheid bij het gebruik van haakse slijpers verbeteren. Het “3D ATC”-systeem schakelt de machines uit en activeert de schijfrem bij eender welke plotse en ongecontroleerde beweging in eender welke richting. Het “SensTech”-systeem is ook een risicoverminderende functie die voelt wanneer de hand van de bediener verwijderd wordt, bv. bij een val van de machine.

Nuron-producten zullen vanaf januari in Noord-Amerika te koop zijn met uitlevering vanaf maart. De wereldwijde uitrol, met de Europese markten inbegrepen, zal plaatsvinden in de loop van 2022.

De Hilti Groep levert wereldwijd technologisch toonaangevende producten, systemen, software en diensten aan de bouw- en energiesector. Het bedrijf stelt om en bij 30.000 mensen te werk in meer dan 120 landen en hecht veel belang aan een rechtstreekse relatie met de klant, kwaliteit en innovatie. Hilti genereerde in 2020 een omzet van 5,3 miljard CHF. Het hoofdkantoor van de Hilti Groep is sinds zijn oprichting in 1941 gevestigd in Schaan, Liechtenstein. Het bedrijf is de particuliere eigendom van de Martin Hilti Family Trust die zorgt voor continuïteit op de lange termijn. De strategische pijlers van de Groep berusten op een cultuur van zorgzaamheid en prestatiegerichtheid met als doel onze klanten enthousiast te maken en te bouwen aan een betere toekomst.

CONTACT PERS