Succesvolle veiligheidsopleidingen en trainingen betekenen dat de inhoud op zo’n manier weergegeven wordt dat deze het onderwerp duurzaam verankert en een verandering naar veiliger gedrag in gang zet.
Studies over de leertheorie verklaren dat enkele van de succesfactoren in het overbrengen van leerinhoud de relevantie van de inhoud zijn (persoonlijk verband met het thema); de nieuwsfactor (iets nieuws leren); interactiviteit en praktijkgerichtheid (mogelijkheid om het zelf te ervaren); video-/mediaondersteuning (tegemoetkomen aan verschillende leertypes) en humor (engagement en geheugen vergroten).
Veiligheidstrainingen mogen geen eenmalige gebeurtenis zijn. Psycholoog Herman Ebbinghaus heeft geconcludeerd dat de herhaling van de inhoud van de veiligheidsopleidingen de sleutel is om de feiten sterker te laten “plakken”. Als de inhoud niet herhaald wordt, zal men één maand later tot 80% vergeten zijn.
Opleidingsformats moeten de leernoden van de doelgroep weerspiegelen. Face-to-faceopleidingen bieden veelvuldige voordelen, zoals de kracht om verhalen en ervaringen te delen, of in groep te discussiëren. De demografie binnen het personeelsbestand van bouwbedrijven verandert echter steeds (zoals ook in andere sectoren) en digitale lesvormen worden steeds aantrekkelijker.
En ten slotte moet een succesvolle opleiding en training ook door het management ondersteund worden. Het management moet zelf ook doen wat het van anderen verlangt, dat wil zeggen dat het bedrijf op alle niveaus de waarden inzake veiligheid moet nakomen.